Rahsia sikap melalui perlakuan.

Standard

Melindungi atau menutup mulut dengan tangan bila bercakap – Tindakan ini membayangkan yang dia kemungkinan berdusta, memutarbelitkan perkara, ragu, atau dia sendiri tidak yakin dengan perkara yang diucap atau cakapkan.

Berpeluk tubuh ketika bercakap – Dia memperlihatkan satu sikap yang defensif. Dia tidak akan menerima apa-apa yang kita cakapkan. Tindakan ini juga mengambarkan yang dia sukar mengalah atau bersetuju dan bekerjasama dengan kita. Gerak laku yang demikian juga menunjukkan yang dia berbeza pendapat, serba salah atau kemungkinan tidak berpuas hati dengan kita.

Matanya tidak memberi tumpuan atau merayap ke sana dan ke mari – Gerak laku sedemikian menunjukkan dia tidak berminat pada perkara yang kita ucapkan. Kalaulah kita baru berkenalan dengannya, maka perlakuan sebegini menunjukkan yang dia tidak benar-benar berminat pada diri kita.

Mata dan dahi berkerut-kerut – Ini menandakan dia berminat dengan apa yang kita ucapkan tapi tidak percaya apa yang kita ceritakan padanya.

Mata berkelip lebih laju daripada biasa – Gerak laku ini pula mengambarkan yang dia pendusta. Kata-katanya tidak boleh dipercayai.

Memandang tepat ke mata kita sewaktu kita bercakap – Ini menunjukkan dia amat berminat dengan isi percakapan kita betul-betul menarik minatnya. Atau kiranya isi percakapan itu tidak menimbulkan minatnya, kemungkinan dia benar-benar berminat untuk berkenalan dengan kita secara lebih dekat.

Memandang kita, tetapi tidak pada mata sewaktu kita bercakap – Ini bermakna dia berminat, tetapi dia seorang pemalu. Perasaannya tidak selesa. Dia tidak releks.

Ketika kita bercakap dia bersandar ke belakang – Dia bersikap negatif kapada kita. Dia kemungkinan berasa bosan, menyampah, ragu atau memandang rendah diri kita.

Mengiringkan badan ke kiri dan ke kanan sewaktu kita bercakap – Ini memperlihatkan dia berasa ragu dan terancam dengan isi dan cara kita bercakap. Dia juga berada dalam keadaan resah dan fikirannya tegang.

Mencekak pinggang dan menarik-narik seluarnya ke atas – Orang yang bersikap siap sedia. Orang sebegini selalunya mempunyai objektif dan cita-citanya jelas. Dia juga biasanya memiliki nafsu hidup yang tinggi dan didorong oleh hasrat untuk berjaya.

One response »

  1. hahaha…….poning kepalo….huhu..rahsia peluk bantal loh,rahsia tu ini lah….ikut suke atilah nak wat cne pown……itu pown ade istilah ko????

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s